Home / Artikelen / Overig / Tips om beter om te gaan met stressvolle situaties
Tips om beter om te gaan met stressvolle situaties
19 november 2012

Stressvolle situaties genoeg in een hockeyloopbaan. Denk alleen maar aan de volgende zaken die kunnen gebeuren: een belangrijke wedstrijd moeten spelen, het bericht dat je de selectie niet gehaald hebt, op de bank moeten zitten, of een irritante teamgenoot of coach die jou niet ziet zitten…..

 

Hoe dan ook, aan stressvolle situaties valt niet te ontkomen, die horen bij een hockeyloopbaan.  Het is handig als je daar goed mee om kunt gaan, zodat je er minder last van hebt. Onderstaand volgen een aantal tips!

 

  • Hoe tegenstrijdig het ook lijkt: probeer vooral te ontspannen in een stresssituatie. Hierdoor kun je beter nadenken en voorkom je dat je in een opwelling gaat handelen. Om te kunnen ontspannen kun je je aandacht op je ademhaling richten. Ademhalingsoefeningen worden door veel mensen als zweverig beschouwd. Als je weleens ademhalingsoefeningen hebt geprobeerd, zul je waarschijnlijk moeten bekennen dat ze uiterst wezenlijk en werkzaam zijn. Ademhalingsoefeningen brengen namelijk niet alleen je geest tot rust, maar hebben ook invloed op je lichaamsfuncties (hartslag, hersenactiviteit, spierspanning e.a.). Als je hartslag tot rust komt, je hersenen worden ontzien en je spieren ontspannen, zal je stress enorm verminderen. Ademhalingsoefeningen helpen je zodoende te ontstressen en letterlijk tot rust te komen… Ga op een rustig plekje zitten (liefst buiten) en richt je aandacht uitsluitend op je ademhaling. Leg een hand op je buik… Adem diep in door je neus totdat de hand op je buik zijn hoogtepunt bereikt… Houd nu je adem 1 seconde in en adem vervolgens gedurende 4 lange seconden uit via je mond. Herhaal deze ademhalingsoefening enkele tientallen keren, totdat je de stress voelt weg-ebben.

 

  • Neem een korte time out. Ge bijvoorbeeld even naar de wc en neem even tijd en rust. Probeer dan te voelen wat de stress met je doet en ontspan je spieren. Ga vervolgens na wat de stress veroorzaakt en wat je daaraan kunt doen.

 

  • Maak onderscheid tussen wat er echt gebeurt, je gedachten erover en wat je erbij voelt. Trek geen overhaaste conclusies:Een voorbeeld: je komt je coach tegen in de gang en in plaats van dat hij je gedag zegt, lijkt hij dwars door je heen te kijken.  Je kunt daar van alles over denken: "hij mag me niet", "hij vindt me niet goed" of "o jee sta niet in de basis". Daar kun je je behoorlijk rot over voelen. Maar zijn dit reële gedachten? Misschien is hij volledig in gedachten over het gesprek dat hij met zijn assistent gaat voeren. Of, hij is gewoon niet zo sociaal.

 

  • Buig negatieve gedachten om in positieve. Dus in plaats van: "Ik kan dit echt niet, het gaat me nooit lukken", denk je: "Ik probeer het gewoon, eens kijken hoever ik kom, anders vraag ik iemand om me te helpen". Tien tegen één dat het je dan lukt!

 

  • Richt je op zaken waar je wel wat aan kunt doen.Houd je niet bezig met problemen die je op dat moment toch niet kunt oplossen.

 

  • Uit je emoties. Niks werkt stress zo in de hand als het opkroppen van emoties. Spreek daarom je gevoelens, gedachten en emoties uit om stress te verminderen. Je hoeft overigens niet te vervallen in woede-uitbarstingen en huilbuien… Het is juist raadzaam om regelmatig, maar gedoceerd je emoties te tonen. Laat merken wanneer je boos, verdrietig, geïrriteerd of bang bent. Praten over je gevoelens lucht op en vermindert stress enorm.

 

  • Gun jezelf quality-time. Soms is egoïsme simpelweg noodzakelijk. Gun jezelf de nodige quality-time en schenk jezelf aandacht. Zonder jezelf even af van de buitenwereld en onderneem iets wat jij leuk vindt.

 

  • Geniet van muziek. Muziek kan je emoties zeer sterk beïnvloeden. Zo kan muziek agressiviteit opwekken, een brok in je keel toveren, maar ook stress helpen verminderen. Als je stress wilt verminderen, dan is hardrock of techno geen goed idee. Zet liever iets rustigs op. Als je gestresst bent, zet dan een rustig muziekje op en zing, dein of dans lekker mee.

 

Verlaag de lat. Het stellen van hoge eisen aan jezelf kan heel veel stress veroorzaken. Je kunt extreem hoge eisen immers nooit waarmaken, waardoor je een gevoel van falen en minderwaardigheid bewerkstelligt. Bovendien zul je bovenmatig hard moeten werken om überhaupt in de buurt te komen van de lat die je voor jezelf hebt gelegd. Niemand is perfect, dus accepteer dat je niet overal de beste in kunt zijn. Iedereen maakt fouten, zo ook jij. Verminder stress door een stapje terug te nemen en de lat voor jezelf te verlagen. Je zult merken dat het veel leuker en motiverender is als je de doelen die je stelt ook daadwerkelijk kan behalen. 

Hoe dan ook, aan stressvolle situaties valt niet te ontkomen, die horen bij een hockeyloopbaan.  Het is handig als je daar goed mee om kunt gaan, zodat je er minder last van hebt. Onderstaand volgen een aantal tips!

 

·         Hoe tegenstrijdig het ook lijkt: probeer vooral te ontspannen in een stresssituatie. Hierdoor kun je beter nadenken en voorkom je dat je in een opwelling gaat handelen. Om te kunnen ontspannen kun je je aandacht op je ademhaling richten. Ademhalingsoefeningen worden door veel mensen als zweverig beschouwd. Als je weleens ademhalingsoefeningen hebt geprobeerd, zul je waarschijnlijk moeten bekennen dat ze uiterst wezenlijk en werkzaam zijn. Ademhalingsoefeningen brengen namelijk niet alleen je geest tot rust, maar hebben ook invloed op je lichaamsfuncties (hartslag, hersenactiviteit, spierspanning e.a.). Als je hartslag tot rust komt, je hersenen worden ontzien en je spieren ontspannen, zal je stress enorm verminderen. Ademhalingsoefeningen helpen je zodoende te ontstressen en letterlijk tot rust te komen… Ga op een rustig plekje zitten (liefst buiten) en richt je aandacht uitsluitend op je ademhaling. Leg een hand op je buik… Adem diep in door je neus totdat de hand op je buik zijn hoogtepunt bereikt… Houd nu je adem 1 seconde in en adem vervolgens gedurende 4 lange seconden uit via je mond. Herhaal deze ademhalingsoefening enkele tientallen keren, totdat je de stress voelt weg-ebben.

 

·         Neem een korte time out. Ge bijvoorbeeld even naar de wc en neem even tijd en rust. Probeer dan te voelen wat de stress met je doet en ontspan je spieren. Ga vervolgens na wat de stress veroorzaakt en wat je daaraan kunt doen.

 

·         Maak onderscheid tussen wat er echt gebeurt, je gedachten erover en wat je erbij voelt. Trek geen overhaaste conclusies:Een voorbeeld: je komt je coach tegen in de gang en in plaats van dat hij je gedag zegt, lijkt hij dwars door je heen te kijken.  Je kunt daar van alles over denken: "hij mag me niet", "hij vindt me niet goed" of "o jee sta niet in de basis". Daar kun je je behoorlijk rot over voelen. Maar zijn dit reële gedachten? Misschien is hij volledig in gedachten over het gesprek dat hij met zijn assistent gaat voeren. Of, hij is gewoon niet zo sociaal.

 

·         Buig negatieve gedachten om in positieve. Dus in plaats van: "Ik kan dit echt niet, het gaat me nooit lukken", denk je: "Ik probeer het gewoon, eens kijken hoever ik kom, anders vraag ik iemand om me te helpen". Tien tegen één dat het je dan lukt!

 

·         Richt je op zaken waar je wel wat aan kunt doen.Houd je niet bezig met problemen die je op dat moment toch niet kunt oplossen.

 

·         Uit je emoties. Niks werkt stress zo in de hand als het opkroppen van emoties. Spreek daarom je gevoelens, gedachten en emoties uit om stress te verminderen. Je hoeft overigens niet te vervallen in woede-uitbarstingen en huilbuien… Het is juist raadzaam om regelmatig, maar gedoceerd je emoties te tonen. Laat merken wanneer je boos, verdrietig, geïrriteerd of bang bent. Praten over je gevoelens lucht op en vermindert stress enorm.

 

·         Gun jezelf quality-time. Soms is egoïsme simpelweg noodzakelijk. Gun jezelf de nodige quality-time en schenk jezelf aandacht. Zonder jezelf even af van de buitenwereld en onderneem iets wat jij leuk vindt.

 

·         Geniet van muziek. Muziek kan je emoties zeer sterk beïnvloeden. Zo kan muziek agressiviteit opwekken, een brok in je keel toveren, maar ook stress helpen verminderen. Als je stress wilt verminderen, dan is hardrock of techno geen goed idee. Zet liever iets rustigs op. Als je gestresst bent, zet dan een rustig muziekje op en zing, dein of dans lekker mee.

 

Verlaag de lat. Het stellen van hoge eisen aan jezelf kan heel veel stress veroorzaken. Je kunt extreem hoge eisen immers nooit waarmaken, waardoor je een gevoel van falen en minderwaardigheid bewerkstelligt. Bovendien zul je bovenmatig hard moeten werken om überhaupt in de buurt te komen van de lat die je voor jezelf hebt gelegd. Niemand is perfect, dus accepteer dat je niet overal de beste in kunt zijn. Iedereen maakt fouten, zo ook jij. Verminder stress door een stapje terug te nemen en de lat voor jezelf te verlagen. Je zult merken dat het veel leuker en motiverender is als je de doelen die je stelt ook daadwerkelijk kan behalen.
facebook twitter