Home / Artikelen / Coachen en coaches / Roelant Oltmans over ‘van instructie geven naar “in de dialoog gaan”
Roelant Oltmans over ‘van instructie geven naar “in de dialoog gaan”
29 februari 2012

Coachen is een voortdurend leerproces waarin dompers en  successen elkaar snel kunnen afwisselen. Waar leert een coach het meest van? En hoe leert hij dan? In een gesprek met Roelant  Oltmans vertelt hij over zijn ervaringen in het harde leer- en  ontwikkelingsproces. 

 

Van Roelant kun je rustig zeggen dat hij enige trainer/coachervaring heeft. Vanaf zijn 16e jaar opereerde hij al als trainer, waarna het echte coachen van teams enkele jaren later begon om nooit meer op te houden. Roelant geeft aan dat er vier gebieden zijn waarop je als trainer/ coach goed thuis moet zijn: techniek, tactiek, fysiek en mentaal. Kennis van deze zaken is er genoeg voorhanden, maar hoe pik je dat als coach nu effectief op? Hoe ga je ermee aan de slag? Kun je dit zomaar reproduceren of imiteren? Het lijkt meer logisch er een eigen stijl in te ontwikkelen, waarmee jíj optimaal kunt gaan werken en waardoor je je team maximaal kunt laten presteren. In het zoeken naar je eigen stijl zit voor Roelant een van de sleutels in het leer- en ontwikkelingsproces. Je kunt veel oppikken van anderen, al of niet via een cursus of clinic. Een valkuil is om deze kennis, bijvoorbeeld over teambuilding, vervolgens gewoon te  reproduceren. Dat mist kracht. Kopiëren van succesvolle coaches gaat ook nooit echt lukken. Op zoek naar je eigen stijl dus. 

 

Wat nog meer? Roelant geeft aan een ontwikkeling te hebben doorgemaakt van instructie geven naar “in de dialoog gaan”. In de dialoog ga je met je groep in gesprek over bijvoorbeeld het verloop van een wedstrijd of over trainingsdoelen. “Dit probeer ik bij mijn spelers te stimuleren. Dat is op zich niet zo moeilijk, want zij komen vanzelf wel met hun opmerkingen, kritiek en feedback op elkaar, op mij en op de gevolgde strategie. Ik vond het aanvankelijk zélf moeilijk. Het omslagpunt is voor mij geweest dat ik zelf ging durven om deze dialoog écht met ze aan te gaan. Dat vraagt een grote stap van de coach. De indruk zou namelijk kunnen ontstaan dat je het zelf niet meer weet en dan de bal bij hen neerlegt. Stap daar over heen! Wat mij daarbij geholpen heeft is op de eerste plaats de overtuiging dat deze weg veel meer oplevert dan wanneer ik alles in mijn eentje sta te vertellen. Het besef dat daar opgeteld voor zo’n honderd jaar (hockey)kennis en ervaring bij elkaar zit, moet je even laten landen; ervaring en vertrouwen in jezelf doet de rest.

Ook dit is weer zo’n proces dat je niet uit de weg moet gaan, maar moet opzoeken. Leren durven. leren met elkaar te leren. Vele malen effectiever en motiverender. Dit proces werkt overigens even goed bij succes als bij dompers”.

 

Dit interview behoort tot een rubriek die onderdeel is van een onderzoek dat wordt uitgevoerd door Ton Biessels. Promotor is prof dr. Robert Jan Simons, Universiteit van Utrecht. Het onderzoek wordt uitgevoerd onder trainer-coaches in Nederland en vindt plaats in de volle breedte van de sport, o.a. door middel van enquêtes en interviews. Als u meer wilt weten of specifieke informatie wilt over dit onderzoek, stuur dan een e-mail naarinfo@nlcoach.nl.

facebook twitter